Omslagsbild: Natur & kultur pressarkiv

Elin Bengtssons relationsroman Rosenregimen handlar om två unga kvinnors stormande kärleksrelation, där olika förväntningar på tvåsamheten gör att relationen urartar till att bli alltmer destruktiv.

Den unga kvinnan Niko flyttar från landsbygden in till storstaden, ivrig att börja studera, lära känna nya människor och hitta sig själv. Formbar och öppen är hon nyfiken att testa och söka sina egna gränser. På bussen till universitetet träffar hon en dag Emmy, som i motsats till Niko är en mer trygghetssökande person som uppskattar förutsägbarhet. De båda inleder snabbt en intensiv relation, som snart övergår i ett gemensamt boende.

Snart märks det att det saknas en fundamental förståelse för varandra, och att de har olika förväntningar på relationen. Emmy vill ha en tryggt partnerskap där de delar en stor del av livet tillsammans. Denna krock uppstår tidigt i relationen, då Emmy önskar att de ska planera dagar för gemensamma middagar hemma. För Niko börjar lägenheten fort kännas klaustrofobisk och hon börjar söka sig mer utanför den än till den. Emmys ängslighet eskalerar i rasande fart. Med kontrollerande svartsjuka och dramatiska utspel drypande av giftighet bryts Niko ned mer och mer. Men kärleken är så pass stark att de om och om igen återförenas, men frågan är till vilket pris?

Den här romanen kretsar kring frågor som tvåsamhetsnormen, identitetssökande, maktspel och psykisk/emotionell misshandel. Även då romanen i huvudsak kretsar kring Nikos upplevelser, så tycker jag att romanen är intressant för att den lyckas väl med att spegla Emmys perspektiv. Språket är böljande och livfullt och blandas med vackra lyriska gestaltningar av Nikos inre konflikter. Jag rekommenderar boken starkt!

Mer om författaren: Elin Bengtsson f. 1987, blev för ungdomsboken Ormbunkslandet (2016) nominerad till Augustpriset och Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris.

Helena Andersson
Nordmalings bibliotek

Förlagets beskrivning